Arteluthe

Het begon allemaal met passie

Arteluthe is de speeltuin van ontwerper Robert Gaboury. Laat hem het uitleggen.

Mijn liefde voor muziek is er altijd geweest. Zolang ik me herinner, is muziek er altijd geweest en zal dat altijd blijven. Heel jong was ik gefascineerd door mechanische speeldozen, radio’s, draaitafels en… luidsprekers. Alleen al het idee dat een object muziek kon reproduceren, werd mijn speelterrein.

Later wilde ik architect worden. Verscheurd tussen kunst en wetenschap, totdat ik me inschreef voor de kunstacademie. De meeste van mijn vrienden in die tijd waren muzikanten. Ik ontdekte de wiskunde van muziek, de geometrie van het tempo en bovenal ontdekte ik de absolute schoonheid van de akoestische hoorn.

Ik oefende een tijdje met ontwerpen en bouwde luidsprekers voor mijn muzikantenvrienden – grote, hoorngeladen luidsprekers, en ook kleinere. Akoestische vering was een noviteit en ik was een fervent lezer van de Jean Hiraga-column in La Nouvelle Revue du Son. Hij was destijds de enige hifi-verslaggever die schreef over zeer efficiënte hoornbelaste systemen.

Uiteindelijk besloot ik om alleen luidsprekers te ontwerpen en was ik medeoprichter van Gemme Audio. Het begon met teruggeladen hoorns en enkele drivers, daarna heb ik een manier ontwikkeld om de kracht van de akoestische hoorn te benutten in een vloerstaanderontwerp dat uiteindelijk de Katana werd, een hoog aangeschreven luidspreker die in 20 landen werd verkocht. In 2008 heeft Gemme Audio de financiële crisis in Noord-Amerika niet overleefd.

Twee jaar na mijn vertrek bij Gemme Audio heb ik Arteluthe opgericht, waar ik de ontwikkeling van verschillende luidsprekers voortzette, sommige in de handel verkrijgbaar, andere verschillende opdrachten voor verzamelaars wereldwijd. Naast mijn werk met Arteluthe, ontwerp ik luidsprekers voor andere fabrikanten en doe ik advieswerk in muziekuitvoeringen en kunstinstallaties.

Ik sta nog steeds versteld van geluid en muziek en hoe een levenloos object een emotievector kan worden. Dit is wat mij drijft.

Er is een Arteluthe Stiletto demo beschikbaar aan 10.000 Euro inclusief BTW.

I do not do “good enough”.

For me, a loudspeaker is an Art object. It’s a sculpture, a vector of beauty. You want to touch it, you want to look at it. From all angles it must convey a message of beauty and well being.

Robert Gaboury

ARTELUTHE LOUDSPEAKER

Stiletto

Stiletto is built around a high quality full range driver mounted in a sealed, folded enclosure. This exquisitely musical driver is connected directly to the amplifier’s output terminal, with no crossover, for absolute phase integrity and utmost transparency fom 50 Hz to over 4 000 Hz.

All The Bass,
None Of The Boom
‎‎ ‎

Thanks to the twin woofers and unique sealed, low Q transmission line design, Stiletto has unprecedented low frequency reach (27 Hz in room), but more importantly extremely high definition.

Almost 7 Octaves Of Coherency & Phase Integrity

Most of the musical spectrum is reproduced by a single, amplifier-coupled drive unit.

Race Car Fast


A strong analogy to a race car is evident in the custom chassis, decoupled panels, quick reflexes and compact size.

Resonance Control Skeleton

Instead of the traditional box, we built an elaborate chassis out of Maple / Birch multiply panels. Made of machined interlocking panels, the fit is so precise it could be assembled without adhesive.

Damped And Decoupled Construction

The vast majority of loudspeakers are built from a monolithic enclosure, with a single dominant resonance frequency. We took another route by attaching high mass finished panels to the subclasses with an elastomers adhesive that stays soft.

Four Years In The Making

Not something the average bean-counter like to hear, but we did not introduce Stiletto sooner because we designed it as a product that will exist for a long time. Thanks to our boutique-style operations, we build less, and we are content to supply few products to few discerning customers.